Contactgroep Verkeerstechnici Nederland

De Contactgroep Verkeersregeltechnici Nederland heeft een aantal leden welke namens de CVN deelneemt aan diverse landelijke en Europese werkgroepen en commissies.
Onderstaand meer informatie hierover.

Op basis van een inventarisatie onder gebruikers van de richtlijn ontruimingstijden en het testament van de vorige werkgroep uit 2012 is de scope voor de update bepaald. Het betreft de hoofdonderwerpen:

  1. Intergroentijden;
  2. 30 km/h;
  3. bijzondere voertuigen (o.b.v. IVER-document);
  4. invloed van elektrificatie van voertuigen
  5. verduidelijking diverse zaken uit de richtlijn:
    1. startende weggebruiker die maatgevend wordt voor de ontruimingstijd;
    2. conflictpunten bij fietsers;
    3. omgaan met reactietijd en oploopafstand;
    4. rijlijnen bij meerdere rijstroken;
    5. extra rijcurve/2-meter regel;
    6. vrachtverkeer;
    7. bogen;
  6. oprijtijd fiets baseren op optrekversnelling.

Vanaf 1992 heeft het werkgebied van de normcommissie NEC 214 (v.h. NEC 99) in het teken gestaan van participatie in de Europese normalisatie op het vlak van verkeersregelinstallaties.

NEC 214 heeft tot doel normen op te stellen voor systemen en apparatuur (de hardware) voor het verkrijgen van informatie over verkeersstromen (m.u.v. railvervoer), het beheersen van deze stromen en het sturen hiervan (communicatie met voertuigen, vaste en mobiele installaties en verkeersmanagement-systemen). Dit doel wordt gerealiseerd door het volgen van Europese normalisatiewerkzaamheden en het opstellen van aanvullende normen specifiek voor Nederland.

Voor de Nederlandse standpuntbepaling t.a.v. de werkzaamheden van CEN/TC 226/WG 4 vind afstemming plaats met de normcommissie 353074 “Verkeerslichten”.

Naast het behartigen van de Nederlandse belangen binnen de Europese commissies is NEC 214 verantwoordelijk voor de Nederlandse norm NEN 3384 Verkeersregelinstallaties.
NEN 3384 vormt tezamen met de drie Europese normen NEN-EN 12675 (Verkeersregelinstallaties – Functionele veiligheidseisen), NEN-EN 50556 (Verkeersregelinstallaties) en NEN-EN 50293 (Elektromagnetische compatibiliteit – Verkeersregelinstallaties) „De Norm‟ die, voor Nederland, van toepassing is voor elektrische verkeersregelinstallaties.
„De norm‟ geeft invulling aan het ministeriële besluit “Regeling Verkeerslichten” van 28 augustus 2001 m.b.t. de eisen waaraan het toe te passen verkeersregeltoestel moet voldoen.

NEC 214 vergadert vier maal per jaar. Werkwijze en omvang van de werkzaamheden worden in belangrijke mate bepaald door het nationale belang bij de onderwerpen die op Europese normalisatiewerkzaamheden aan de orde zijn (CLC/BTTF 69-3 en CEN/TC 226/WG 4).

Een compleet overzicht van normen gepubliceerd door de normcommissie staat op de website van NEN: www.nen.nl.

De normcommissie 353074: “Verkeerslichten en Signaalgevers” is één van de normcommissies binnen NEN, het Nederlands Normalisatie Instituut.
Deze normcommissie behartigt de Nederlandse belangen voor de Europese normen EN-12368 (Verkeerslantaarns), EN-12352 (Waarschuwingslichten) en EN-12966 (Rijstrooklichten en DRIPs).
De normcommissie is verantwoordelijk voor de Nederlandse normering van verkeerslantaarns en verkeerslichten in de norm NEN 3322.
De normcommissie heeft internationaal relaties met de technische commissie 226 van CEN (Comité Européen deNormalisation), en specifiek met de daaronder vallende werkgroep 4.
Nationaal heeft de normcommissie een relatie met de normcommissie NEC 214 (Verkeersregelinstallaties) die o.a. verantwoordelijk is voor de Nederlandse normering van de verkeersregeltoestellen.

De doelstelling van de normcommissie Verkeerslichten en Signaalgevers is de volgende:
Het in nationale en Europese normen vastleggen van door belanghebbende marktpartijen in consensus gemaakt afspraken over verkeerslichten en signaalgevers, alsmede het actueel houden van deze normen ten behoeve van het realiseren van goed zichtbare, veilige en bedrijfszekere verkeerslichten in het belang van de verkeersveiligheid, alsmede
Het leggen van een basis voor privaatrechtelijke overeenkomsten tussen overheden/opdrachtgever, leveranciers en aannemers;
Het leggen van de basis voor de CE-markering;
Aansluiting op de wettelijke regelingen Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) en Regeling Verkeerslichten (RVL) van de Wegenverkeerswet.

De normcommissie Verkeerslichten en Signaalgevers is samengesteld uit vertegenwoordigers van belanghebbende partijen: bedrijfsleven, keuringsinstituut, wetenschap, Rijkswaterstaat en CVN.

Een compleet overzicht van normen gepubliceerd door de normcommissie staat op de website van NEN: www.nen.nl.

Op initiatief van het voormalig overlegplatform Initiatiefgroep VERkeersregeltechnici IVER (met vertegenwoordigers van het rijk, provincies en gemeenten) en de leveranciers van verkeersregelinstallaties (verenigd in de brancheorganisatie ASTRIN) zijn  ruim 20 jaar geleden afspraken gemaakt over een standaard voor de datacommunicatie. Dit protocol maakt het mogelijk verkeersregelinstallaties en centrales van verschillende fabrikanten met elkaar te verbinden. Het IVERA protocol is genoemd naar de initiatiefnemers. De stichting Ivera heeft het IVERA-protocol verder ontwikkeld en beheerd.

In het kader van de ontwikkelingen van de iVRI is het beheer van het IVERA protocol belegd bij nieuwe governance voor de iVRI. Het bestuur van de Stichting Ivera heeft in 2021 het besluit genomen om de activiteiten van de stichting te staken. Zodra alle assets zijn overgedragen wordt de stichting opgeheven. Dit betekent dat vanaf 1 juni 2021 geen IVERA-licenties meer kunnen worden aangevraagd en niet langer IVERA-licentiecertificaten worden uitgegeven.

CVN leden Akke Drentje en Marcel Fick zijn momenteel bestuursleden van de stichting IVERA.

Verdere informatie over de Stichting IVERA is te verkrijgen via de website: http://www.ivera.nl

Deze thematafel, onder de paraplu van het Landelijk VerkeersManagement Beraad, is ontstaan vanuit de IVER (Initiatiefgroep VERkeersregeltechnici), aangevuld met extra leden vanuit de wegbeheerders en externe adviseurs namens de wegbeheerders.

De scope van de thematafel betreft alle VRI en (i)VRI gerelateerde zaken die betrekking hebben op het veilig, betrouwbaar en conform de beleidsdoelen laten werken van verkeersregelinstallaties. De Thematafel is onafhankelijk en geen onderdeel van een project of programma en neemt daarom geen project- of programmabeslissingen.

De Thematafel is opgericht met als doel:

·          Het signaleren van ontwikkelingen of issues waarvoor een gezamenlijk wegbeheerders advies of mening wenselijk of noodzakelijk is

·          Mede richting geven aan innovaties en ontwikkelingen in (i)VRI land

·          Het geven van gevraagd en ongevraagd advies aan:

o    Intern LVMB (DO en CG)

o    Derden, w.o. projecten en programma’s

·          Kennisontwikkeling (verdieping) en kennisuitwisseling tussen wegbeheerders

·          Het inventariseren en bepalen van de impact van (toekomstige) ontwikkelingen

·          (Mede) vormgeven, voorwaarde scheppend en ondersteunen bij implementatie/beheer (i)VRI wegbeheerders

·          Het informeren van wegbeheerders die niet deelnemen aan de Thematafel

CVN leden die deelnemen aan de Thematafel zijn:

·          Eric Greweldinger;

·          Erik van Holten;

·          Harma Wilts.

Contact

Voor meer informatie over de CVN kunt u contact opnemen met de secretaris van de CVN, Ane Wiersma, via secretaris@cvn.nl