Contactgroep Verkeerstechnici Nederland

De CVN heeft deels zelf en deels in samenwerking met anderen, diverse publicaties opgesteld.

Onderstaand een overzicht van deze publicaties.

Eigen publicaties

CVN publicatie “Wachttijdvoorspeller langzaam verkeer”     (2022)

Dit document is een update van het document uit 2014 waarin de verschijningsvormen en de aansturing van wachttijdvoorspellers is beschreven. In het nieuwe document zijn de ontwikkelingen en ervaringen van de afgelopen jaren verwerkt en wordt beschreven wanneer wachttijdvoorspellers wel en niet kunnen worden toegepast.

CVN publicatie “CVN-RIS interface”     (2022)

Dit document beschrijft de CVN RIS Interface. Dit is de software-interface voor RIS-informatie tussen het applicatieprogramma en de procesbesturing voor verkeersregeltoestellen

Het doel van de CVN RIS Interface, is het standaardiseren van de RIS-FI ontsluiting in een CCOL applicatie. Het gevolg hiervan is dat CCOL applicaties die gebruik maken van RIS functionaliteit, zonder aanpassing uitgewisseld kunnen worden tussen fabrikanten van ITS applicatie containers (lees: de verschillende hardware boxen waarin een ITS applicatie draait).

CVN publicatie “CCOL-IVERA-TLC garantietijden”     (2022)

Dit document beschrijft de betekenis en onderlinge samenhang tussen de verschillende (garantie-) signaalgroeptijden van CCOL, IVERA en de TLC. De TLC is de procesbesturing en de bewaker. Het document is geschreven om duidelijkheid te verschaffen rondom de instellingen van deze tijden, vooral in relatie met intergroen- en geeltijden.

CVN publicatie “De CVN C-interface v6.0 en v6.1”    (2020)

De gebruikers van verkeersregeltoestellen, vertegenwoordigd in de CVN, vonden het in 1990 belangrijk om te komen tot een fabrikant-onafhankelijke specificatietaal. Door een werkgroep van de CVN is hiertoe een software-interface beschreven voor de informatie uitwisseling tussen het gedeelte dat door de gebruiker moet worden toegeleverd (applicatieprogramma) en het gedeelte dat door de fabrikant wordt verzorgd (procesbesturing). De interface is opgebouwd uit gemeenschappelijke databuffers, die zowel voor het applicatieprogramma als de procesbesturing bereikbaar zijn. Sinds 1990 zijn een aantal verbeteringen doorgevoerd.

CVN publicatie “Standaard bedieningstoetsen”     (2018)

Dit document is opgesteld door de CVN, naar aanleiding van een ontvangen presentatie van het LVMB over “VRI eisen versimpelen” als Onderdeel Transities VRI’s december 2016. Dit document bevat een voorstel tot het standaardiseren van de Bedieningstoetsen van de VRI en de bijbehorende functionele werking, met als doel dit op te nemen in RAW H35. Dit document is tijdens het gezamenlijk overleg van CVN en IVER op 8 november 2017 besproken en de opmerkingen van de IVER zijn in dit document verwerkt.

CVN publicatie “Eisen en specificaties akoestische signalering voetgangersoversteekplaatsen”    (2005)

Op initiatief van de CVN heeft een werkgroep ”Akoestische Signalering” in 1993 een document opgesteld ten aanzien van Akoestische signalering bij voetgangersoversteekplaatsen. Uitgangspunt was te komen tot standaardisatie van signalen en de visueel gehandicapte dezelfde veiligheid te bieden waaraan ook de overige delen van een verkeersregelinstallatie in Nederland voldoen. De hoorbare signalen moeten overal gelijk zijn en van eenzelfde betekenis. Het akoestisch ”rood” en/of ”groen” moet in een bewaking zijn opgenomen conform de conflict- en lampbewaking van een verkeersregeltoestel. In 2005 is dit document aangepast.

Publicaties waaraan CVN heeft meegewerkt

CROW publicatie 321 “Richtlijn ontruimingstijden verkeerslichten”    (2013)

Ontruimingstijden zijn belangrijk voor de verkeersveiligheid bij verkeerslichten. Te korte ontruimingstijden kunnen tot onveilige situaties op het kruispunt leiden. Te lange ontruimingstijden kunnen aanleiding zijn tot roodlichtnegatie. In 2013 is de “Richtlijn ontruimingstijden verkeerslichten” geactualiseerd en uitgegeven als CROW-publicatie 321. De CVN is betrokken geweest bij het tot stand komen van de nieuwe richtlijn: dit via een lid in de werkgroep, een lid in het begeleidingsteam en terugkoppeling en discussie tijdens de CVN-vergaderingen. De nieuwe richtlijn geeft meer handvatten om de instelling van diverse parameters op basis van de werkelijke situatie op straat te kiezen (bijvoorbeeld 80 km/h, verschillende boogstralen en landbouwverkeer). Diverse voertuigkenmerken zijn op basis van verkeersonderzoek geactualiseerd. Ook is de keuze voor het maatgevende conflictpunt aangepast. De publicatie 321 is via het CROW te bestellen.

CROW publicatie 313 “Verkeerskundig beheer van regel- en informatiesystemen”    (2012)

In 2012 is CROW-publicatie ‘Verkeerskundig beheer van regel- en informatiesystemen’ uitgebracht. Veel wegbeheerders blijken te worstelen met de vraag hoe verkeerskundig beheer structureel verankerd wordt binnen de organisatie. Hoe toets je of de verkeerssystemen nog wel werken zoals dat oorspronkelijk bedoeld was? Deze publicatie gaat in op deze vragen. In 2013 is de publicatie uitgebreid met uitwerkingen van specifieke installaties en systemen te weten toeritdoseerinstallaties (TDI’s), verkeerssignalering (MTM), dynamische route-informatiepanelen (DRIP’s) en parkeerverwijssystemen (PRIS) beschikbaar. Bij het opstellen van de publicatie zijn alle partijen die een rol spelen bij verkeerskundig beheer betrokken geweest. De inhoud richt zich dan ook op een brede doelgroep, van bestuurder tot uitvoerende. De publicatie is bedoeld voor alle professionals, met name beleidsadviseurs, op het gebied van mobiliteit, verkeersmanagement of verkeerssystemen en uitvoerders van het verkeerskundig beheer.

De publicatie 313 is via het CROW te downloaden.

CROW publicatie 269 “Handboek Aanleg Verkeersregelinstallaties”    (2009)

In 2008 is door CROW de RAW-systematiek voor verkeersregelinstallaties gepubliceerd. Bij de introductie bleek dat in het land behoefte bestaat aan meer kennis over en inzicht in zaken bij de aanleg van VRI”s. Daarom is door CROW publicatie 269 “Handboek aanleg verkeersregelinstallaties” samengesteld.

In dit handboek zijn een grote hoeveelheid aandachtpunten, informatie en richtlijnen opgenomen voor alle aspecten bij de aanleg van VRI”s. Ter sprake komen wetten, normen en voorschriften, het verkeerskundig en technisch ontwerp, de keuze van materialen en systemen, en processen.

Er is een hoofdstuk gewijd aan toelichtingen op de resultaatsbeschrijvingen in de RAW-systematiek. De technische bepalingen van de RAW-systematiek zijn integraal aanwezig in het handboek. Ook is een voorbeeld van een RAW-bestek en een voorbeeld van een controlelijst (voor het verkeersregeltoestel) opgenomen.

De publicatie 269 is via het CROW te bestellen.

CROW publicatie “Standaard RAW-bepalingen (hoofdstuk 35: verkeersregelinstallaties)”    (2008)

Tot aan het einde van de vorige eeuw waren de technische en procedure-eisen bij de aanleg van verkeersregelinstallaties beschreven in de “Eisen Verkeersregelinstallaties 1997” (EV1997). Vanaf 1997 zijn die eisen niet meer geactualiseerd of verbeterd.

Vanaf 2002 is door CROW, op verzoek van CVN en IVER (initiatiefgroep verkeersregeltechnici), een nieuw pakket van eisen en bepalingen opgesteld. Deze nieuwe eisen zijn opgesteld in de vorm van de RAW-systematiek en gepubliceerd in 2008. Hiermee is het tot dan toe ontbrekende hoofdstuk 35 van de RAW-systematiek ingevuld.

In de nieuwe RAW-standaard van 2010 is het hoofdstuk 35 opgenomen. Dit hoofdstuk van de RAW-systematiek wordt door CROW actueel gehouden. Elke 5 jaar wordt een nieuwe versie van de RAW-standaard uitgegeven.
In hoofdstuk 35 RAW zijn alle technische en proces-eisen opgenomen die van belang zijn bij de bouw van verkeersregelinstallaties. Voor hoofdstuk 35 zijn ook standaard resultaatsverplichtingen opgesteld, waarmee een RAW-bestek kan worden samengesteld. In het “Algemeen Bestek Bestand” van de RAW-systematiek zijn een groot aantal keuze-bepalingen voor VRI”s toegevoegd. Hiermee kan een bestek worden aangepast naar de wensen van de wegbeheerder.

Omdat de EV1997 sterk is verouderd wordt dringend geadviseerd die niet meer toe te passen.
De stand van de hedendaagse techniek en Europese en Nederlandse normeringen past niet meer bij de EV1997. Toepassing van sterk verouderde bepalingen kan leiden tot installaties die minder veilig zijn dan men wil.

De RAW-standaard is via het CROW te bestellen.

CROW publicatie 246 “Onderhoud verkeersregelinstallaties”    (2007)

Wegbeheerders plaatsen een verkeersregelinstallatie om de verkeersveiligheid en/of doorstroming op een kruising of weggedeelte te verbeteren. Deze wegbeheerders zijn dan verantwoordelijk voor het functioneren van een verkeerregeninstallatie. Daarvoor is het belangrijk dat de installatie veilig en bedrijfszeker, dus volgens de gestelde doelen, blijft functioneren.
Wanneer dat niet het geval is, kan de afwikkeling van het verkeer stagneren. In het ergste geval kan het zelfs tot ongevallen leiden. Dan is de wegbeheerder soms nalatigheid te verwijten, als hij gebrekkig onderhoud heeft gepleegd.

Het is dus verstandig dat de wegbeheerder een concreet onderhoudsbeleid vaststelt, vastlegt en uitvoert.
Deze publicatie heeft tot doel de wegbeheerder te helpen bij het opstellen van een onderhoudsplan. Het doel van het onderhoudsplan is alle activiteiten te benoemen die noodzakelijk zijn om de geplaatste verkeersregelinstallatie gedurende hun levenscyclus veilig en bedrijfszeker te laten functioneren.

De publicatie beschrijft de verschillende soorten onderhoud, het onderhoudsplan omvat zowel het technisch als functioneel onderhoud. Technisch onderhoud betreft het inspecteren en onderhouden van de gehele verkeersregelinstallatie. Functioneel onderhoud wil zeggen: controleren of de regeling goed functioneert vanuit oogpunt van de verkeersveiligheid en –doorstroming.

De publicatie 246 is via het CROW te bestellen.

Contact

Voor meer informatie over de CVN kunt u contact opnemen met de secretaris van de CVN, Ane Wiersma, via secretaris@cvn.nl